Kouluyhteistyön mallien
kehittäminen -projekti on Espoon nuorisopalveluiden ja opetustoimen yhteinen ja sen
tavoitteena on kehittää koulun ja nuorisopalveluiden yhteistyötä lasten ja
nuorten kasvun tukemisessa. Yhteistyöllä toteutettu vanhemmuuden tukeminen on
myös nostettu yhdeksi tavoitteeksi. Projektin tavoitteena on luoda yhteisiä
rakenteita sekä käytännön työkaluja, jotka helpottavat yhteistyötä,
selkiyttävät ammattilaisten rooleja ja yhtenäistävät nuorisopalveluiden tekemää
yhteistyötä koulujen kanssa. Tuomalla nuorisotyö ja nuorisonohjaajien osaaminen
vielä vahvemmin kouluun opettajien osaamisen rinnalle, tuetaan
kokonaisvaltaisemmin lasten ja nuorten kasvua. Pitkällä tähtäimellä tämä näkyy lasten
ja nuorten hyvinvoinnin lisääntymisenä sekä koulun näkökulmasta
koulusuoriutumisen parantumisena. Yhteisen toimintamallin tavoitteena on, että
jatkossa pystytään toteuttamaan laajempaa, laadukkaampaa ja yhtenäisempää
toimintaa olemassa olevilla resursseilla.
Toimintamallin avulla
nuorisonohjaajien sosiaalinen osaaminen tuodaan kouluun pedagogisen osaamisen
rinnalle suunnitelmallisemmin ja yhtenäisemmin niin, että kaikki oppilaat
saavat yhdenvertaista palvelua nuorisopalveluilta asuinpaikasta ja koulusta
riippumatta. Toiminnalliset menetelmät, joita toimintamalliin kirjataan,
valitaan pilotointivaiheessa, joka on käynnissä tällä hetkellä kuudessa eri
oppilaitoksessa. Pilotoitavat menetelmät on valittu kokoamalla jo käytettyjä,
hyviksi havaittuja menetelmiä yhteen ja työstämällä niitä eteenpäin projektin
työryhmässä. Pilotoinnin aikana toteutetaan erilaista välituntitoimintaa,
teematunteja, luokkakohtaista työskentelyä, kerhoja, kohdennettuja pienryhmiä
ja mahdollisesti tapahtumia.
Tärkeinä arvoina toiminnassa ovat
yhteisöllisyyden ja osallisuuden edistäminen, jotka ovat nuorisonohjaajien
keskeistä osaamista. Lisäksi toteutetaan päihdekasvatusta, seksuaalikasvatusta
ja itsetuntoon, minäkuvaan ja oman tulevaisuuden suunnitteluun liittyvää
toimintaa.
Menetelmiä pilotoidaan lukuvuonna
2014 - 2015 Tiistilän (yhtenäiskoulu), Kalajärven (yhtenäiskoulu), Saunalahden
(alakoulu) ja Mainingin (yläkoulu) kouluilla, sekä osa toiminnoista myös Omnian
ammattiopistolla ja Espoon yhteislyseon lukiossa. Pilotointiin on palkattu kaksi
täysipäiväistä nuorisonohjaajaa, joiden aika jakaantuu pilottikoulujen kesken.
Tiistilän ja Kalajärven kouluilla työskentelee Triin ja Saunalahden
ja Mainingin kouluilla, sekä toisen asteen koulujen yhteistyössä työskentelee
Sini.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti