maanantai 6. lokakuuta 2014

Mistä on kyse?


Kouluyhteistyön mallien kehittäminen -projekti on Espoon nuorisopalveluiden ja opetustoimen yhteinen ja sen tavoitteena on kehittää koulun ja nuorisopalveluiden yhteistyötä lasten ja nuorten kasvun tukemisessa. Yhteistyöllä toteutettu vanhemmuuden tukeminen on myös nostettu yhdeksi tavoitteeksi. Projektin tavoitteena on luoda yhteisiä rakenteita sekä käytännön työkaluja, jotka helpottavat yhteistyötä, selkiyttävät ammattilaisten rooleja ja yhtenäistävät nuorisopalveluiden tekemää yhteistyötä koulujen kanssa. Tuomalla nuorisotyö ja nuorisonohjaajien osaaminen vielä vahvemmin kouluun opettajien osaamisen rinnalle, tuetaan kokonaisvaltaisemmin lasten ja nuorten kasvua. Pitkällä tähtäimellä tämä näkyy lasten ja nuorten hyvinvoinnin lisääntymisenä sekä koulun näkökulmasta koulusuoriutumisen parantumisena. Yhteisen toimintamallin tavoitteena on, että jatkossa pystytään toteuttamaan laajempaa, laadukkaampaa ja yhtenäisempää toimintaa olemassa olevilla resursseilla.

Toimintamallin avulla nuorisonohjaajien sosiaalinen osaaminen tuodaan kouluun pedagogisen osaamisen rinnalle suunnitelmallisemmin ja yhtenäisemmin niin, että kaikki oppilaat saavat yhdenvertaista palvelua nuorisopalveluilta asuinpaikasta ja koulusta riippumatta. Toiminnalliset menetelmät, joita toimintamalliin kirjataan, valitaan pilotointivaiheessa, joka on käynnissä tällä hetkellä kuudessa eri oppilaitoksessa. Pilotoitavat menetelmät on valittu kokoamalla jo käytettyjä, hyviksi havaittuja menetelmiä yhteen ja työstämällä niitä eteenpäin projektin työryhmässä. Pilotoinnin aikana toteutetaan erilaista välituntitoimintaa, teematunteja, luokkakohtaista työskentelyä, kerhoja, kohdennettuja pienryhmiä ja mahdollisesti tapahtumia.
Tärkeinä arvoina toiminnassa ovat yhteisöllisyyden ja osallisuuden edistäminen, jotka ovat nuorisonohjaajien keskeistä osaamista. Lisäksi toteutetaan päihdekasvatusta, seksuaalikasvatusta ja itsetuntoon, minäkuvaan ja oman tulevaisuuden suunnitteluun liittyvää toimintaa.


Menetelmiä pilotoidaan lukuvuonna 2014 - 2015 Tiistilän (yhtenäiskoulu), Kalajärven (yhtenäiskoulu), Saunalahden (alakoulu) ja Mainingin (yläkoulu) kouluilla, sekä osa toiminnoista myös Omnian ammattiopistolla ja Espoon yhteislyseon lukiossa. Pilotointiin on palkattu kaksi täysipäiväistä nuorisonohjaajaa, joiden aika jakaantuu pilottikoulujen kesken. Tiistilän ja Kalajärven kouluilla työskentelee Triin ja Saunalahden ja Mainingin kouluilla, sekä toisen asteen koulujen yhteistyössä työskentelee Sini.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti