maanantai 15. kesäkuuta 2015

Nuorisonohjaaja auttaa, tukee, ohjaa ja kuuntelee

Pilotointijakson päättyessä pilottikoulujen oppilailta kysyttiin heidän kokemuksistaan nuorisonohjaajan työstä koululla. Kyselyyn vastasi 251 oppilasta kaikista pilotointiin osallistuneista peruskouluista ja saimme paljon arvokasta tietoa pilotoinnin onnistumisesta, vaikutuksista ja oppilaiden toiveista tulevan yhteistyön varalle! Hienointa oli huomata, että vastaajista 106 oli täysin samaa mieltä ja 75 melko samaa mieltä siitä, että nuorisonohjaajan näkyminen koulussa jatkossakin olisi hyvä juttu! 13 vastaajaa oli ehdottomasti sitä mieltä, että nuorisonohjaajan näkyminen koululla olisi huono asia ja kolme piti sitä melko huonona. 47 vastaajaa ei ollut samaa eikä eri mieltä väittämän kanssa, eli suhtautui nuorisonohjaajan läsnäoloon koululla välinpitämättömästi.




Oppilailta kysyttiin, mihin heidän mielestään nuorisonohjaajaa tarvittaisiin koululla. Avoimissa vastauksissa nousi erityisesti esille nuorisonohjaajan rooli auttajana, kuuntelijana, tukijana ja rohkaisijana. Nuorisonohjaajalta haluttiin tukea ja seuraa yksinäisille nuorille sekä niille nuorille, joilla on jotain hankaluuksia tai ongelmia sekä aikaa olla lasten ja nuorten kanssa ja kuunnella heitä.





"Juttelemaan oppilaiden kanssa ja hänen pitäisi keskustella ja tervehtiä oppilaita. Välillä hän voisi pitää myös joitain rennompia oppitunteja elämään liittyvissä asioissa."

"Pitää nuorisotilaa, järjestää tapahtumia, neuvomaan oppilaita ja jos nuorisoohjaaja näkee lapsen yksin hän voisi mennä juttelemaan ja pitämään seuraa."

"Nuorisonohjaajan pitäisi auttaa oppilasta tarvittaessa ja keskustella mitä on tapahtunut jos oppilas kysyy neuvoa nuorisonohjaajalta. :)"

"Kertoa jos joku tarvitsee apua ja auttaa jos jotain kiusataan ja neuvoa tulevaisuutta varten"


Nuorisonohjaajan tuki ja läsnäolo liitettiin lähinnä välitunteihin, mutta neuvoja ja tietoa nuoria askarruttavista asioista toivottiin myös oppitunneille. Lisäksi nuorisonohjaajan keskeiseksi tehtäväksi nähtiin tuoda koulupäiviin toiminnallisuutta, hauskaa yhdessä tekemistä ja tapahtumia, jotka lisäävät kouluviihtyvyyttä.




Nuorisonohjaaja nähtiin myös linkkinä oppilaiden ja opettajien välillä: Nuorisonohjaaja voi kertoa opettajille oppilaiden ideoita tai vinkata, jos joku oppilas tarvitsee apua. Ryhmäytykset, luokkahengen kehittäminen sekä opettajien tukeminen kiusaamisen ehkäisemisessä ja siihen puuttumisessa mainittiin myös oppilaiden vastauksissa.




Osa vastaajista liitti nuorisonohjaajan vahvasti nuorisotilatoimintaan. Tähän on varmaan osaltaan vaikuttanut se, että pilottikoulujen yhteydessä toimii nuorisotiloja, joissa on järjestetty toimintaa myös koulupäivän aikana (ruokatunti, pitkät välitunnit, ryhmäytykset ja tavoitteelliset luokkatyöskentelyt).




Oppilailta kysyttiin myös, mikä on heidän mielestään ollut parasta siinä, että nuorisonohjaaja on ollut heidän koulullaan enemmän tämän lukuvuoden aikana. Suurin osa piti nuorisonohjaajia mukavina ja tärkeimpänä heidän järjestämäänsä mukavaa toimintaa. 


Lisäksi nuorisonohjaajien läsnäoloa ja mahdollisuutta jutella turvallisen aikuisen kanssa pidettiin tärkeänä.

"Nuoriso ohjaajan tulisi mielestäni opettaa enemmän itsensä hyväksymistä oppilaille. monet yläkoululaiset kun ovat todella stressaantuneita ulkonäöstään. He katsovat peiliin ja solvaavat itsensä maanrakoon. Nuore piilouttavat itsensä meikin ja merkkivaatteiden alle ja muodostuu sellaisia stereotypioita että jos haluaa kuulua porukkaan pitää olla rajatut silmät, värjätty tukka ja juuri uusimman trendin mukaiset vaatteet. Sellaisten yleistysten syntymistä pitää ehkäistä. Olisi hyvä passittaa nuori peilin eteen ja kysyä mitä hyvää ja mitä huonoa hän näkee olen aika varma että suurin osa löytää enemmän huonojapuolia kuin hyviä. Analysoidaan ja autetaan."


Osa oppilaista ei ollut huomannut nuorisonohjaajan työtä koululla lainkaan tai ainakaan nähnyt siinä mitään hyötyä, mikä oli meille erittäin tärkeä palaute. Työtä täytyy tehdä tunnetuksi sekä koulun henkilökunnan että oppilaiden keskuudessa, jotta se voi olla vaikuttavaa, laadukasta ja tavoitteellista, aitoa yhteistyötä! Lisäksi työn täytyy olla sellaista, että se vastaa oppilaiden tarpeisiin.

"Ainakaan meidän koulussa nuoriso-ohjaaja ei tehnyt mitään tärkeää/tarpeellista oppilaiden hyväksi, joten ei kai sitä tarvita ollenkaan"

"Ei oo kyllä näkyny, mistäköhä sillekki maksetaa palkkaa"

Nuorisonohjaajan tunteja pidettiin myös hyvinä, tosin ei vähiten siitä syystä, että ne veivät aina jonkin oppitunnin ja aika oli aina opiskelusta pois. Kuitenkin sisältöjä pidettiin myös kiinnostavina ja kivoina. Pilotoinnissa nuorisonohjaajat pitivät lähinnä päihde- ja seksuaalikasvatustunteja sekä ryhmädynamiikkaan ja omaan tulevaisuuteen liittyviä tunteja.



Osa oppilaista ei tiennyt, mitä nuorisonohjaaja on koulussa tehnyt tai osannut sanoa, mikä siinä olisi ollut parasta. Tämä asettaa mukavan haasteen meille ensi syksyä ajatellen! 

kaiken kaikkiaan oppilaat suhtautuivat kuitenkin positiivisesti nuorisonohjaajiin koululla ja näkivät tärkeäksi aikuisen läsnäolon, tuen ja mahdollisuuden jutella heitä askarruttavista asioista jonkun turvallisen aikuisen kanssa. Tämän kyselyn perusteella oppilaat pitävät kouluyhteistyön muodoista kaikkein tärkeimpänä siis välituntiläsnäoloa ja -toimintaa! Tämä haastaa meitä ottamaan oppilaiden toiveet huomioon, kun syksyllä suunnitellaan nuorisopalveluiden konkreettisia kouluyhteistyöhön tulevaisuudessa käytettäviä resursseja ja suunnitellaan käytännön toimintaa yhdessä koulujen kanssa!

Syksyllä sitten siitä aiheesta lisää, kunhan koordinaattori palaa kesälaitumilta!

Aurinkoa,

Anna




Kuva Repoveden kansallispuistosta kesäkuun ensimmäisen viikon melonta- ja vaellusleiriltä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti